Bob Larson az amerikai kzlet rdekes, sznes szemlyisge a VISSZABESZL Bob Larsonnal cm rdis talk-show-jban, melyet vilgszerte naponta millik hallgatnak, rendszeresen trgyal olyan rzs tmkat, mint az okkult gyakorlatok jelensgek, a stnizmus, a kbtszer, a horrorfilmek, a metl zene s ehhez hasonlk. Larson 1989-ben Stnizmus cmmel jelentette meg rdimsornak s sokves kutatmunkjnak bsges tapasztalatai alapjn megrt sszelltst. Br a szerz amerikai jelensgekrl szl, a stnizmus hazai rohamos terjedsrl szl hrek indokoltt teszik, hogy mindenki szintn szembenzzen a tma ltal felvetett krdsekkel. Az albbiakban a knyv fantzia-szerepjtkokrl szl fejezetnek kivonatolt vltozatt kzljk a kszl magyar fordts alapjn.
Ksrteties jtkok
n egy papot szoktam jtszani. Termszetfltti erket hasznl, pont gy mint a mgusok. Az indtkai azonban teljesen trvnyesek s jk, gyhogy nincs ezzel semmi gond rvelt Robert. Azrt telefonltam be a msorba, mert gy reztem, ki kell hogy igaztsalak. A Vrbrtnk s srknyok nem ms, mint fantziajtk. Ettl mg az ember nem vlik varzslv. Robert rvelse teljesen tipikus a Vrbrtnk s srknyok (Dungeons & Dragons, rvidtve D&D)* hvei krben. A fantzia-szerepjtkok irnti rdekldst egy olyan szemtelenl kvncsi intellektus tpllja, melyet az iskola rutinszer nygldsei a legcseklyebb mrtkben sem tudtak kielgteni. Az ilyen ember gyakran egy elkpzelt vilgba menekl, s teljesen belevsz a kzpkori dszletekbl maga fabriklta helyzetekbe, ahol elmje a maga szeszlye szerint idzi meg a hsket s a kalandokat. Sok fiatal a sajt otthonban tallkozik elszr az okkultizmussal bizonyos trsasjtkok tbli fl grnyedve, a krdsekre adand vlaszokat tartalmaz, illetve emberi viselkedseket megjsl tmutatkat bngszve. Ritkn vesszk komolyan az olyan jtkokat, melyek okkult erkre s alapelvekre plnek, taln azrt, mert ezek azzal a tvhittel itatjk t az embert, hogy a lthatatlan erkkel val kapcsolattarts nem egyb, mint gyermekjtk. Azok a fiatalok, akik segtsget keresve ktsgbeesetten felhvjk a rdis talk-show-mat, gyakran elmondjk, hogy a Vrbrtnk s srknyok vagy ms okkult jtkok jelentettk az els lpst a stnizmus fel.
A D&D varzsa
Szmos esettanulmny bizonytja, hogy a Vrbrtnk s srknyok cm jtk veszlyes kvetkezmnyekkel jrhat. Az albb felsorolt bnesetekben a szban forg fiatalok mindnyjan a D&D megszllottjai voltak, s a szakrtk a jtk befolysval hoztk kapcsolatba erszakos cselekedeteiket:
Kaliforniban egy intelligens 17 ves fi holttestt dobtk ki a hullmok egy San Francisc-i tengerparton. Coloradban egy 12 ves src vletlenl leltte 16 ves btyjt, majd sajt magval is vgzett. Kansasban egy 14 ves Sascserksz-jellt bestlt kzpiskolai osztlyba s tzet nyitott egy puskval, melynek kvetkeztben az osztlyfnke s hrom diktrsa lett vesztette. A texasi Austin vrosban egy 12 ves fi egy hotelablakbl kiugorva hallra zzta magt.
A Televzi ltal Kivltott Erszakot Vizsgl Nemzeti Koalci eddigi sszegzse rtelmben a D&D tbb mint tven tindzser hallval hozhat sszefggsbe. Egy, a jtkkal megszllott, majd ngyilkossgot elkvetett fiatalember csaldjnak gyvdje a kvetkezt jelentette ki: Ez egy olyan jtk, amely arra tantja a fiatalokat, hogyan tkletestsk az elre megfontolt gyilkossg mfajt.
A D&D stratgija
A Vrbrtnk s srknyok egykor a klnfle hbors jtkok mellktermkeknt vette kezdett. Garry Gygax, a jtk feltallja szaktott minden hagyomnyos trsasjtk-elemmel, gymint krtyval, tblval vagy dobkockval, s olyan jtkot agyalt ki, amelyben nincsenek szigor rtelemben vett szablyok, s semmifle idhatrhoz nincs ktve. Egyetlen D&D jtszma tarthat ngy ra hosszig, de akr napokig, hetekig, hnapokig, st vekig is. A kevs szably egyike az, hogy legalbb hrom jtkosra van szksg. Egyikk a Vrbrtn re, az a vezrszemlyisg, aki kifundlja a vrbrtn felptst s trkpt, s irnytja az egsz jtk menett. A msik kt jtkost szembelltjk egymssal. Hatnl jval tbb oldal kockkkal dobva hatrozzk meg alteregik intelligencia- s gyessgi fokozatait, akiknek ezutn kitallt neveket adnak. A jtkosok ezutn egy elkpzelt vagy vzlatosan felskiccelt trkp krl gylekeznek, s megkezdik kpzeletbeli utazsukat a Vrbrtn re ltal ltrehozott veszlyes terepen. tkzben klnfle akadlyokkal szembeslnek, szrnyetegekkel s dmonokkal, amelyek tmadsait erszakos akcikkal s okkult varzslatokkal hrtjk el. Igazbl senki nem gyz. A f cl az, hogy a szerepl tllje a kalandot, s a kvetkez jtkban egy mg erteljesebb figurt jtszhasson el. Az, hogy egy szereplnek gyilkossg, gyjtogats, knzs, nemi erszak, rabls s okkult eszkzk alkalmazsval kell tverekednie magt a Vrbrtnn, egyesekre taln nincs klnsebben negatv hatssal, de az is biztos, hogy sokak letben nem mlik el nyomtalanul. Egy egykori jtkos gy vallott: Fokozatosan valami szadista gynyrsg fejldtt ki bennem a jtk sorn, azltal, hogy meglhetek gonosz embereket. Ha egy gonosz szerepl megtmadott, tudat alatt gy kezdtem el viszonyulni hozz, mint ahogy a felsbb vfolyamos kzpiskolai diktrsaim szoktak elbnni velem. A vals vilgban meglev problmimat elkezdtem a D&D fantziavilgban megoldani. Ebben a vilgban volt hatalmam arra, hogy az esemnyek menett megvltoztassam.
A stnizmus s a D&D
A jtk egyes aspektusai kzvetlen kapcsolatban llnak a stnizmussal. Az okkult befolys mrtke rszben azon mlik, hogy a jtkszablyoknak a jtkosok ltal kivlasztott kziknyve hogyan irnytja a jtk menett, hogyan alaktja a Vrbrtn rnek stratgijt. Egyes kziknyvek rszletekbe menen magyarzzk a jtkosoknak, hogyan kell dmonokat megidzni vagy az asztrlis projekci eszkzt alkalmazni. De mg a legjobb esetben is fennll az, hogy a jtk a valsgot egy olyan elkpzelt vilgra cserli fel, ahonnt teljes mrtkben hinyzik az erklcsi abszolutizmus, s szabad a vsr. Egyes jtkosok annyira elszakadnak a vals vilgtl, hogy szereplik halla dhdt haragot vlt ki bellk. Nyilvnval, hogy a klnfle fantzia-szerepjtkokhoz kszlt kziknyvek szerzi igen jl kpzettek az okkultizmus terletn. Igen gyakran ajnljk a pentagram s a klnfle bjitalok alkalmazst. Az Istensgek s flistenek cm jtk kziknyvben a szerz a kvetkez tancsot adja: A jtk egyik legfontosabb rsze az, hogy a jtkosok egy istensg szolglatba szegdjenek, ezrt minden jtkosnak kell hogy legyen egy patronl istene. Isaac Bonewits, aki kzismert gyakorl varzsl, a Vrbrtnk s srknyok jtkot olyan j gyakorlplynak tartja a pogny vallsban val tnyleges elmlyedshez, hogy rt is egy knyvet, melyben elmagyarzza a jtkosoknak, hogyan lpjenek tovbb a D&D-bl az igazi varzslsba. A dmonokrl szl kln kziknyve brk segtsgvel rja le a klnfle gonosz lnyek kinzett s hatalmt. A Vrbrtnk s srknyok jtkosainak hivatalos tovbbfejlesztett kziknyve melyet a jtk kiagyalja, Gygax rt s a jtk gyrtja, a TSR Inc. adott ki , valjban nem ms, mint egy tkletesen megszerkesztett okkult tanknyv. Gygax nem is sokat kertel, mikor felvilgostja ifj vdenceit: A jtk rendkvl fontos aspektusa, hogy a szereplk kleriklis vagy mgikus varzslatokat bocsssanak msokra. A legtbb varzslat rszben verblis jelleg, ezrt hangosan ki kell mondani. (...) A kleriklis varzslatokat, idertve a druidisztikus [boszorknysgot] is, istenek helyezik r az illet szemlyre, azrt, hogy a varzslat kvnt sszetevje az ldozat elmjnek megfelel helyre kerljn. Gygax tovbb arra biztatja a jtkosokat, hogy memorizljk a megfelel varzsigket, hogy jl bevssk az elmjkbe a hatkony, misztikus tokformulkat. A D&D kleriklis varzslatait gy kntljk, mint a boszorknyok az tkokat. Egy ellensges szereplre pldul rragasztjk az gynevezett halottidz lass mrget. A hirtelen feltn ellensgekkel szemben viszont a jtk szerzi a szellemi kalapcsot ajnljk bevetni. A jtkos pldul jvendmond varzslatok segtsgvel szerezhet informcit a szban forg terleten tartzkod lnyek hozz kpest birtokolt erejrl, valamint annak eslyrl, hogy vajon magra vonja-e az ott tartzkod j vagy gonosz termszetfltti lnyek haragjt. Klerikus szemlyek mg feltmadsokat is vghezvihetnek, azaz visszahozhatnak az letbe olyan elkpzelt szereplket, akik tz vnl nem rgebben haltak meg. A hivatalos Legenda s tan kziknyv olyan pogny istensgek panteonjt rja le, melyeket a jtk szerzi az amerikai indinok mitolgijbl, a babiloni istenek kzl, a keltk [varzsl] istensgeibl s az egyiptomi istenek kzl vlogattak ssze. A kziknyv figyelmeztet: Ezek a hatalmas gonosz istenek, dmonok s rdgk knnyen megjelenhetnek, ha valaki a nevket kiejti A jtk sorn mg a testen kvli lmnyek is a kpbe kerlnek. A kziknyv elmagyarzza: Amikor az istensgek s kegyeltjeik a sajtjuktl eltr skokra lpnek t, misztikus rtelemben egy metafizikai ezstfonllal rgztik magukat sajt skjukhoz: nagyon hasonl mdon az asztrlis varzslsnl lertakhoz Az effle jtkok sorn a dmonokhoz s az istensgekhez val viszonyulssal kapcsolatban adott kln instrukcik rendkvl vszjslak. Akik indin szellemekkel szeretnnek kapcsolatba lpni, azt a tancsot kapjk, hogy szerepliket okkult szimblumokba ltztessk, s ily mdon hvjk el a Kgyember kgyit. Akik pedig a babiloni Durga istent kvnjk megidzni, azt a figyelmeztetst kapjk, hogy az istensg idnknt egy csapat rdg segtsgt bocstja imdi rendelkezsre, klnsen, ha az imdk a kzelmltban szzet ldoztak istenk tiszteletre. A D&D s trsai okkult felhangjai annyira egyrtelmek, hogy gyakorlatilag semmi nem marad ki a stnizmus vilgbl. A keresztny tants szmos ellenrvet sorakoztat fl a D&D-vel szemben, tbbek kztt azt a parancsolatot, hogy hagyjunk fel a gonosz kvnsgokkal, kpzelgsekkel, st romboljunk le minden okoskodst s minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett, s ejtsnk foglyul minden gondolatot, hogy engedelmeskedjk a Krisztusnak. Ez a rendelkezs hatrozottan megersti azt a tnyt, hogy a kreatv kpzelgsnek igen fontos szellemi kihatsai vannak. Hogyan is tudnnk msknt flfogni a vilg teremtst, a menny csodit s a Mzes knyveitl a Jelensek knyvig elnk trul egsz grandizus isteni tervet? A D&D elkpzelt vilgban azonban nyoma sincs a valdi vilgban jelenlv erklcsisgnek. Nincs semmifle isteni lny, aki eltt az embereknek cselekedeteikkel el kellene szmolniuk, s a keresztny vilgkp legcseklyebb befolysa sem fedezhet fel. Ezzel szoros sszefggsben a jtk szereplinek motvumai sokkal inkbb egyfajta hasznossgi elvet, semmint erklcsi nzpontot tkrznek. A Pldabeszdek knyvnek srgi blcsessge azonban gy figyelmeztet: Amint az ember gondolkodik szvben, olyan . Nem minden D&D jtkos jut el a megszllottsg szintjig, de elgg jellemz, hogy a jtkosok folyamatos ksztetst reznek jabb s jabb jtszmk elkezdsre. gy rengeteg drga id fecsrldik el a Vrbrtn rnek bels vilgban, amit a jtkosok jval gymlcszbb tevkenysgre is felhasznlhatnnak. Az a Robert nev fiatalember, aki a Vrbrtnk s srknyok vdelmben telefonlt, a beszlgets sorn bevallotta, hogy a htnek csaknem minden napjn jtszik, nemritkn napi t-hat rt is. Ez sajnos nem ritka kivtel. A stnizmussal val kzvetlenebb kapcsolat ott kezddik, amikor a jtkosok a varzslssal s az okkultizmussal kapcsolatos szimblumokat s vdelmez clzat feliratokat kezdenek hasznlni. A D&D sorn a jtkosok nemegyszer a halottidzs eszkzhez fordulnak (a Biblia hatrozottan tiltja a halottakkal val kommunikcit), mintegy az informciszerzs eszkzeknt, egyfajta jvendmondsknt. Radsul erre a tevkenysgre egy olyan elkpzelt vilgban kerl sor, ahol a jtkosok ltal hasznlt szereplk erklcsi vilgkpe gyakran hasadt. Az igazsg az, hogy a Vrbrtnk s srknyok a jtk rsztvevit a klnfle nem anyagi jelleg lnyek, erk s szellemek vilgba vezeti be. Ha pedig ilyen lnyek valban lteznek, akkor a fantzia vilga s a valsg kztti demarkcis vonal egy csapsra felszmolhat. Ezrt nem rtana, ha minden D&D jtkos megszvleln a kvetkez figyelmeztetst: semmi garancia nincs arra nzve, hogy egy elkpzelt lny megidzsre nem fog egy valsgos szellemi lny reaglni! Az rdggel val fggsgi kapcsolat mindig a gonosz irnti intellektulis s rzelmi vonzdssal kezddik. nmagban az, hogy a D&D kziknyveiben rszletekbe menen foglalkoznak klnfle okkult irnyzatokkal, nyilvn senkit nem krhoztat arra, hogy stnista legyen, mindazonltal ez mgis nylt llsfoglals az okkultizmus mellett. |